- Startsida
- SKR
- Arbetsgivare, kollektivavtal
- Kollektivavtal
- Samverkansavtal
- Arbeta med samverkan
- Det här ingår i samverkan
Det här ingår i samverkan
Samverkan kan omfatta det mesta som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det kan till exempel handla om organisationsförändringar, ändringar av lokaler, verksamhetens utformning samt konsekvenserna detta får för medarbetarnas arbetsmiljö. I samverkan ingår också att löpande informera om personalpolicy samt verksamhetens och arbetsplatsens utveckling.
Samverkan ersätter inte arbetsgivarens ansvar och rätt att leda arbetet
Samverkan innebär en kontinuerlig dialog med utbyte av kunskaper med beaktande av olika perspektiv och erfarenheter under hela processen.
Samverkan är en metod och ett förhållningssätt, inte ett gemensamt beslutsfattande och ersätter inte en arbetsgivares rätt att leda och fördela arbetet. Även om man har ett samverkansavtal och en samverkan är det arbetsgivaren som fattar beslut om verksamheten och är ansvarig för arbetsmiljön. Det yttersta ansvaret i kommuner och regioner ligger på den politiska nivån.
Kunskap om arbetsmiljö
Det behövs kunskap om arbetsmiljö- och hälsoarbete för att kunna bedriva ett strukturerat systematiskt arbetsmiljöarbete i samverkan. Kunskap behövs om skyddskommitténs roll att strategiskt planera arbetsmiljöarbetet och hur åtgärder ska planeras i praktiken för att förebygga risker. Även kunskap om arbetsanpassning och rehabilitering behövs för att kunna hantera dessa frågor i verksamheten.
Samverkansavtalets rättsliga grund
Den rättsliga grunden för ett samverkansavtal är den informations- och förhandlingsskyldighet som följer av medbestämmandelagen (MBL), den samverkan som regleras i arbetsmiljölagen (AML) och förtroendemannalagen (FML).
Det innebär att den informations- och förhandlingsskyldighet som följer av 11, 14, 19 och 38 §§ MBL och den samverkan som regleras i 6 kap. AML fortfarande gäller, men hur det ska fungera i praktiken i den enskilda kommunen, regionen eller företaget kommer lokala parter själva överens om i ett lokalt samverkansavtal.
Kunskap om roller och mandat
För att få samverkan att fungera måste alla veta och förstå sin roll, sitt ansvar och mandat. Det är också viktigt att det finns en vilja att samverka. Var och en behöver vara beredd på att tillägna sig ny kunskap, dela med sig av egen kompetens och vara intresserad av det perspektiv andra bidrar med.
Vad ingår inte i samverkan?
Vissa ärenden ska alltid hanteras separat i MBL även om det finns ett lokalt samverkansavtal i organisationen. Tvisteförhandlingar när någon brutit mot lag eller avtal samt avtalsförhandlingar för att teckna ett kollektivavtal ingår inte i samverkan. Detsamma gäller individärenden som exempelvis förflyttning, omplacering, arbetsanpassning, uppsägning och avsked.
Tre olika typer av förhandlingar
Förhandlingar kan delas in i tre olika typer:
Information från Parternas stödteam för samverkann
Informationen på den här sidan är framtagen av Parternas stödteam för samverkan som består av representanter från SKR, Sobona, Svenska Kommunalarbetareförbundet, Akademikerförbundet SSR, Vision, Sveriges läkarförbund, Sveriges Lärare, Vårdförbundet, AkademikerAlliansen och Ledarna.
Läs vidare
Informationsansvarig
-
Christin Granberg
Förhandlare