Utvärdera, analysera och ta fram en handlingsplan

Den centrala samverkansgruppen har ansvar för att sammanställa hur samverkan fungerar i hela samverkansstrukturen, det vill säga i alla samverkansgrupper och på alla APT. Här kan det vara lämpligt att samordna med den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Vid eventuella brister och hinder behöver den centrala samverkansgruppen ta fram en handlingsplan för vilka åtgärder som ska genomföras för att samverkan ska fungera bättre. Handlingsplanen behöver innehålla en tidsplan för när åtgärderna ska genomföras och följas upp.

I detta steg kommer ni

  • Utvärdera och analysera samverkan och samverkansavtalet utifrån resultatet av verksamhetens uppföljningar
  • Ta fram en handlingsplan och tidsplan för eventuella åtgärder

Tänk på

Arbeta systematiskt med utvärderingen

När ni ska utvärdera hur samverkan och samverkansavtalet fungerar behöver ni tänka på:

  • Att vara överens om hur samverkan är tänkt att fungera enligt gällande samverkansavtal.
  • Att jämföra den sammanvägda bilden av hur samverkan i praktiken fungerar i organisationen med hur det är tänkt att fungera för er.
  • Att tillsammans identifiera vad som utgör själva utmaningen för eventuellt bristande samverkan.
  • Att komma överens om vad som behöver utvecklas för att åtgärda eventuella utmaningar.
  • Att ta fram en handlingsplan med åtgärder för att komma till rätta med utmaningen.
  • Att följa upp hur genomförda åtgärder leder till önskat resultat.

Jobba med utmaningar i er samverkan

Visar er uppföljning att ni har otydliga roller eller bristande relationer i er samverkan eller otillräckliga kunskaper inom arbetsmiljö- och hälsoarbetet kan ni använda denna guide för att jobba vidare med utmaningarna.

För att förtydliga roller och skapa tillit i relationer kan ni använda steget Samverkanskultur.

Samverkanskultur
För former, kunskap och ansvar för verksamhets-, arbetsmiljö- och hälsoarbete kan ni använda steget Kunskap i organisationen.

Kunskap i organisationen

Frågor att diskutera vid utvärdering

  • Hur är det nuvarande lokala samverkansavtalet tänkt att fungera?
  • Finns det en tydlig delegering av uppdrag och befogenheter i organisationen?
  • Finns det en tydlig fördelning av arbetsmiljöuppgifter i organisationen?
  • Har vi en tydlig rollfördelning, dels mellan chef, medarbetare, fackliga företrädare och skyddsombud, dels mellan arbetsgivarens förtroendevalda och tjänstemän?
  • Har vi en väl fungerande information och återkoppling mellan såväl de olika delarna i organisationen som mellan chefer och medarbetare på arbetsplatserna?
  • Har fackliga företrädare möjlighet att sköta sina uppdrag och kommunicera med sina medlemmar på sin arbetstid enligt gällande lag och avtal?
  • Är det klargjort i organisationen hur och när verksamhets-, arbetsmiljö- och hälsofrågor ska hanteras på arbetsplatsnivå (APT) respektive partsnivå (samverkansgrupp)?
  • Har chefer, fackliga företrädare och/eller skyddsombud/huvudskyddsombud samt medarbetare kompetens inom arbetsmiljö- och hälsoområdet och om hur samverkan utövas?
  • Har arbetsgivaren kunskap och rutiner för arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering?
  • Finns tillgång till företagshälsovården eller motsvarande expertis som ett stöd och ett komplement till den sakkunskap på arbetsmiljö- och hälsoområdet?
  • Vad visar resultat från eventuella medarbetarundersökningar och andra undersökningar som vi ska beakta?
  • Vad kan vi lära av goda exempel som kommit fram i organisationen?
  • Vad kan vi lära av eventuella tvister om samverkan?
  • Vad kan vi lära av eventuella 6:6 a-anmälningar och skyddsstopp?

Frågor att diskutera vid framtagande av handlingsplan

  • Hur fungerar samverkan i förhållande till vårt lokala samverkansavtal?
  • Vilka styrkor och förbättringsområden har kommit fram i uppföljningarna av samverkansstrukturen och det systematiska arbetsmiljöarbetet?
  • Vilka hinder och utvecklingsområden kan identifieras?
  • Vad ska vi prioritera att förbättra?
  • Hur ska vår handlingsplan se ut med aktiviteter/åtgärder, ansvar, resurser och när ska det ske?
  • Vilka insatser är lämpliga att genomföra direkt och vilka kräver längre planering?
  • När ska insatserna genomföras och hur ska de följas upp?

Kontakta oss

Kontaktformulär SKR








Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.