Artikeln publicerades 16 juni 2023
Introduktionsutbildning i tjänstedesign
SKR och Adda Kompetens har tagit fram en helt digital introduktionsutbildning om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov.
Anmälan
Anmälan sker via Adda.
Anmälan samt övrig information, Adda
Innehåll
För att möta framtidens utmaningar behövs nya sätt att tänka och en djupare förståelse för vad som skapar värde för invånarna i landets kommuner och regioner. Vi, som arbetar inom offentlig sektor, behöver också skapa nya och smartare samhällstjänster. Tjänstedesign är ett förhållningssätt och en samling verktyg och metoder för att skapa innovationer och utveckling som möter verkliga behov. Att använda sig av tjänstedesign är ett bra sätt att arbeta med frågor utan enkla svar.
I utbildningen får du lära dig övergripande om tjänstedesign och hur du arbetar enligt Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som inte har någon eller så mycket kunskap om tjänstedesign sedan tidigare. Du kanske är en chef som vill förstå tjänstedesign och kunna stötta medarbetare inom området, eller en medarbetare som ska ingå i eller leda ett tjänstedesignprojekt och vill förbereda dig.
Upplägg
Utbildningen är helt digital och består av sju moduler. Efter att du fått en överblick av ämnet guidas du genom Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign, samtidigt som du får följa ett fiktivt case genom alla stegen.
Du har tillgång till utbildningen under ett helt år.
Informationsansvarig
-
Tove Löfgren
Handläggare